Τοποθέτηση του Προέδρου της Ομοσπονδίας Συντ/χων ΙΚΑ Ελλάδας και μέλος Δ.Σ. του ΕΦΚΑ Δήμου Κουμπούρη στη Συνεδρίαση της Διοίκησης του Οργανισμού για τον Προυπολογισμό του ΕΦΚΑ για το έτος 2021 στη Συνεδρίαση του 10/12/2020

Προϋπολογισμός  του ΕΦΚΑ για το έτος 2021

Τοποθέτηση του Δήμου Κουμπούρη μέλος Δ.Σ του ΕΦΚΑ στη συνεδρίαση της Διοίκησης του οργανισμού στις 10.12.2020

Κείμενο για τα πρακτικά του οργανισμού.

Συζητάμε έναν ακόμη προϋπολογισμό με μια σειρά αλλαγές που αφορούν που όπως αναφαίρετε στην εισηγητική έκθεση τον «πρώτο ενοποιημένο ετήσιο προϋπολογισμό του έτους 2021 του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης».

Στην ουσία συζητάμε ένα «νέο» προϋπολογισμό αλλά στην ίδια λογική με τα ίδια βασικά χαρακτηριστικά των προηγούμενων χρόνων όπως αυτά καθορίζονται ως αποτέλεσμα των κυβερνητικών πολιτικών, αποφάσεων και εργαλείων που ευθύνονται για την τραγική και απαράδεχτη κατάσταση σε βάρος των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων σε όλα τα επίπεδα σε ότι έχει απομείνει σε αυτό που ακόμη ονομάζουμε κοινωνική ασφάλιση.  

Ο προϋπολογισμός που σήμερα συζητάμε δεν αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο να εκπληρώνει τις σύγχρονες πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων, των αυτοαπασχολούμενων και συνταξιούχων, αλλά ένα ακόμη εργαλείο για την παραπέρα κατεδάφισή τους.

Συνεχίζει όπως εξάλλου και ο κρατικός προϋπολογισμός να προωθεί την προσαρμογή  του ΕΦΚΑ στις κατευθύνσεις της εκπλήρωσης των αναγκών της κερδοφορίας  του μεγάλου  κεφαλαίου, της ΕΕ, των επιχειρηματικών ομίλων στην βάση που έχουμε ήδη ζήσει από τις αποφάσεις όλων των μέχρι τώρα κυβερνήσεων με την διαφορά ότι τώρα αυτές οι απαιτήσεις σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων θα είναι μεγαλύτερες λόγω και της πανδημίας.

Είναι πλήρως εναρμονισμένος με τις κατευθύνσεις τους  για πάρα πέρα  μείωση το κόστος και το βάρος (έτσι το λένε) για ασφάλιση, σύνταξη, υγεία, πρόνοια.

Σε αυτό τον βωμό σφαγιάσθηκαν τα περασμένα χρόνια όλα τα δικαιώματα των λαϊκών στρωμάτων και των συνταξιούχων.

Τα ταμεία κατάλιστεύθηκαν με τα περίφημα κουρέματα με κόστος δισεκατομμυρίων, προς όφελος της ανακεφαλεοποίησης των τραπεζών. 

Οι συνταξιούχοι πληρώνουν μόνο από τις περικοπές στις συντάξεις και τα πληρωμένα δώρα τους γύρο στα 7.5 δίς κάθε χρόνο, αρκετά ακόμα δις ευρώ από τις περικοπές στα μερίσματα, εφάπαξ, τις κοινωνικές παροχές την υγεία-ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη, αλλά με τις εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχους που εκκρεμεί η έκδοση της σύνταξής τους που κυριολεκτικά φυτοζωούν. Με όλα αυτά τα χρήματα ανακεφαλαιοποιήθηκαν οι τράπεζες, και οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι που πέραν των άλλων οφείλουν δεκάδες δισεκατομμύρια στα ασφαλιστικά ταμεία ανείσπρακτα για πολλά χρόνια, την ίδια στιγμή που ο μικρός επιχειρηματίας δεν πρόκειται να πάρει ποτέ σύνταξη εάν δεν καταβάλει  μέχρι και το τελευταίο λεπτό σε ότι οφείλει στο ασφαλιστικό του ταμείο.

Από τα στοιχεία που δίνονται στην εισηγητική του έκθεση του πρόσφατα ψηφισθέντα νόμου 4670/20 του υπουργείου εργασίας κοινωνικής ασφάλισης φαίνεται καθαρά η προσαρμογή της κοινωνικής ασφάλισης στις παραπάνω ανάγκες. Εκεί αναφέρεται καθαρά ότι οι εισφορές του κράτους προς την κοινωνική ασφάλιση πρέπει να μειωθούν από το 15,5% που ήταν το 2018 σε βάθος χρόνου στο ποσοστό του 10,5% επί του ποσοστού του ΑΕΠ. Πρόκειται για μια τεράστια αφαίμαξη από τα χρήματα που ο φορολογούμενος των λαϊκών στρωμάτων καθώς και ο συνταξιούχος συνεχίζει να πληρώνει, αυτό  να πηγαίνει στις τσέπες των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων για την λεγόμενη ανάπτυξη  που γίνεται με χρήματα δικά μας για τα δικά τους κέρδη τόσο την περίοδο της λεγόμενης ανάπτυξης όσο και την περίοδο της αιματοβαμμένης κρίσης που αυτοί δημιουργούν από τη υπερσυσσώρευση κεφαλαίου. 

Σε αυτή την προοπτική ετοιμάζονται «νέα μέτρα και σχέδια» όπως το σχέδιο Πισαρίδη. Σε πρώτη φάση βρίσκεται το σχέδιο για την κεφαλαιοποίηση της επικουρικής ασφάλισης με στόχο την νέα αρπαγή των αποθεματικών της αλλά και την ιδιωτικοποίηση της μέσω των λεγόμενων επαγγελματικών ταμείων με το ρίσκο των επενδυτικών προγραμμάτων και των επαγγελματικών ταμείων, που υπάρχει αρνητικότατη εμπειρία από σε βάρος των ασφαλισμένων από την λειτουργία τους στην χώρα μας αλλά και σε άλλες χώρες που έχουν λειτουργήσει. Για συνεχισθεί η ίδια πορεία με τις κύριες συντάξεις.  

Μεγάλα προβλήματα που δεν αντιμετωπίζονται είναι: Οι άμεσες και αναγκαίες  οι προσλήψεις προσωπικού στον φορέα με σταθερή μόνιμη εργασία. Αυτές είναι ελάχιστες και από τις τελευταίες αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης.  Οι αυξήσεις στις αποδοχές που πρέπει οι εργαζόμενοι να έχουν που από χρόνια έχουν παγώσει. Αρκετές υπηρεσίες παραδίδονται στους ιδιώτες όπως καθαριότητα αλλά και τεχνικές υπηρεσίες που μπορούν στα πλαίσια του οργανισμού να γίνονται με την αναβάθμιση των τεχνικών υπηρεσιών. Σοβαρό επίσης πρόβλημα ακόμη πιστεύω ότι υπάρχει στο ότι  συνεχίζονται να δίνονται αρκετά  εκατομμύρια για αγορά υπηρεσιών από ιδιωτικές εταιρίες μηχανοργανωτικών  ψηφιακών συστημάτων. Θεωρό απαράδεκτο μετά τόσα χρόνια ο μεγαλύτερος οργανισμός στην χώρα να μην έχει ένα ολοκληρωμένο δημόσιο τέτοιο σύστημα τόσο για τις δικές του ανάγκες που θα μέσα από αυτό θα εκπληρώνονται όλες οι ανάγκες του δημοσίου.     

Σε συγκεκριμένα ζητήματα του προϋπολογισμού έχω να παρατηρήσω τα παρακάτω για το πώς ο οργανισμός εισπράττει και πώς μοιράζει τα κονδύλια που διαχειρίζεται. 

Για τα έσοδα: Η γραμμή που ο προϋπολογισμός κινείται είναι, να μειώνονται οι εισφορές από την μεγαλοεργοδοσία και το κράτος και όλο και περισσότερα από μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους. Αυτό που η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι από τις τελευταίες μειώσεις των ασφαλιστικών εισφορών θα ωφεληθεί και ο εργαζόμενος είναι ένα μεγάλο ψέμα. Η αλήθεια είναι ότι αυτοί που τελικά θα ωφεληθούν θα είναι οι μεγαλοεπιχειρηματίες γιατί, το κέρδος που βγαίνει από την εκμετάλλευση των εργαζομένων και  βγαίνει μόνο από την εργασία τους θα πηγαίνει τελικά σε αυτούς, γιατί  αυτό που τελικά πάρει στον μισθό του είναι ελάχιστο και θα το πληρώσει όπως και ο μικρός επαγγελματίας στο αποτέλεσμα της σύνταξής του και των άλλων παροχών της κοινωνικής ασφάλισης αφού η μείωση των εισφορών θα έχει ως  αποτέλεσμα την μείωση των εσόδων στα ασφαλιστικά ταμεία.  Ήδη στο προϋπολογισμό για τις επικουρικές λόγω αυτής της απόφασης τα έσοδα είναι λιγότερα κατά -5,57% 

Για τα έξοδα και το μοίρασμα. Εδώ τα στοιχεία που δίνονται έχουν σχέση με την λογική του ό.τι έγινε μέχρι σήμερα καλός έγινε, και ό,τι αυτό αποτελεί την συνταγή για την συνέχεια. Ο προϋπολογισμός έχει πλασματικά στοιχεία για να ισοσκελίζει το τελικό αποτέλεσμα.

Τα νούμερα θα ήταν πραγματικά και το αποτέλεσμα αντικειμενικό αν σε αυτά έμπαιναν. Α. Οι περικοπές που έχουν γίνει όλα τα χρόνια σε όλες τις δαπάνες των ασφαλισμένων, συνταξιούχων. Β. Οι οφειλές των μεγάλων εμπορευματικών ομίλων, εφοπλιστών, βιομηχάνων που φθάνουν τα αστρονομικά ποσά των 37 δισεκατομμυρίων Ευρώ. Γ. Οι οφειλές από τις περικοπές του κράτους.

Ακόμη η αλήθεια θα αποτυπωνόταν εάν στο σύνολο των εσόδων έμπαιναν τα κουρεμένα των ασφαλιστικών ταμείων. Τα χαμένα στον χρηματιστηριακό τζόγο. Και η διαφορά των ατόκων καταθέσεων όλων αυτών το χρόνων. Αυτά δεν έπεσαν σε πηγάδι κάποιοι τα επωφελήθηκαν.

Στα έξοδα ακόμη να φαίνονται όλες οι περικοπές που έγιναν όλα αυτά τα χρόνια από το σύνολο των συνταξιουχικών υποχρεώσεων σε συντάξεις, δώρα, ΕΚΑΣ, μερίσματα, εφάπαξ, διάφορες κοινωνικές παροχές, λουτροθεραπείας, υγεία φάρμακα (που τώρα είναι στον ΕΟΠΥΥ και η κυβέρνηση από τον κρατικό προϋπολογισμό κόβει σε περίοδο πανδημίας ακόμη 600 εκατομμύρια για φέτος σε περίοδο πανδημίας). Οι περικοπές σε ειδικές κατηγορίες όπως τα ΑΜΕΑ τις συντάξεις χηρείας που ένα μέρος τους επανήλθε. Ακόμη να δοθούν με νούμερα πόσα οφείλονται σήμερα αν αποδίδονταν στον κανονικό τους χρόνο οι συντάξεις κύριες, επικουρικές, μερίσματα, εφάπαξ. Ένα στοιχείο που είναι σε βάρος όλων των ασφαλισμένων είναι  το τι έχει κερδίσει ο φορέας της ασφάλισης από την αύξηση των ορίων ηλικίας για συνταξιοδότηση όλων των κατηγοριών εργαζομένων ανδρών και γυναικών.  Ακόμα αν γίνονταν οι αναγκαίες πραγματικές προσλήψεις προσωπικού, και αν είχαν δοθεί οι αυξήσεις που έχουν περικοπή όλα αυτά τα χρόνια στους εργαζόμενους του φορέα.

Αυτά τα στοιχεία θα έδειχναν πραγματικά πόσος φόρος αίματος έχει δοθεί μέσω του συστήματος ασφάλισης από όλα τα λαϊκά στρώματα στον βωμό της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Σε αυτές τις πολιτικές θυσιάζονται τα δικαιώματα των παραγωγών του πλούτου.

Ορισμένα στοιχεία του προϋπολογισμού δείχνουν την κατάσταση στον οργανισμό.

Προβλέπει μεγάλη μείωση των ασφαλιστικών παροχών ως τέτοιες εννοούνται οι παροχές σε χρήμα (πχ έξοδα κηδείας, διάφορα επιδόματα κλπ). Ως προς τα έσοδα της κύριας ασφάλισης προβλέπει για τους μισθωτούς (εργοδότες +0,30%, εργαζόμενους +0,94%) περίπου ίδια έσοδα αλλά τεράστια αύξηση στους μη μισθωτούς ( +25,10%) και τους αγρότες (+20,17%).

Στην επικουρική ασφάλιση προβλέπει μείωση σύνολικα (-5,57%), που οφείλεται σαφώς στην προβλεπόμενη από τον νόμο του Κατρούγκαλου μείωση της εισφοράς  έως το 2022 μετά την αύξηση που είχε επιβληθεί.

Η κατάσταση γενικά στον e-ΕΦΚΑ είναι προβληματική με όλες αυτές τις διοικητικές αλλαγές , την τεράστια έλλειψη υποδομών και προσωπικού. Είναι απίστευτο αλλά εν έτη 2020 οι υπάλληλοι του πρώην ΙΚΑ δεν έχουν πρόσβαση στο internet και μετά μιλάνε για ηλεκτρονικό φορέα (e) ΕΦΚΑ. Δεν εξυπηρετούνται οι ασφαλισμένοι και η κατάσταση πάει από το κακό στο χειρότερο.

Η μόνη βελτίωση που έχει παρατηρηθεί είναι στις μεταβιβάσεις συντάξεων (θάνατος συνταξιούχου) και αυτό όχι σε όλους , που όντως οι συντάξεις βγαίνουν ηλεκτρονικά πολύ γρήγορα  κάτι βέβαια που το ζητάγαμε και το λέγαμε χρόνια.

Οι απλήρωτες οφειλές των επιχειρήσεων έφτασαν τα 37δις περίπου. Φυσικά τη μερίδα του λέοντος κατέχουν πολύ μεγάλες επιχειρήσεις. 

Οι μέχρι τώρα μειώσεις εισφορών θα έχουν μεγάλες επιπτώσεις στα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων σε συνδυασμό και με το στόχο - που έχει αρχίσει και γίνεται πραγματικότητα - για παραπάνω μείωση της κρατικής χρηματοδότησης κατά 50% σχεδόν(από 9,2% του ΑΕΠ σήμερα στο 4,8%).

Καλύπτεται σχεδόν μόνο το ποσό της λεγόμενης εθνικής που όμως σαν ποσό 345 έως 384 όλο και θα μειώνεται μέ κατεύθυνση να φτάσει το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα κοντά στα 220 ευρώ. 

Οι οργανωτικές αλλαγές του ΕΦΚΑ (κατάργηση υποκαταστημάτων) έχουν μεγαλύτερες επιπτώσεις στην είσπραξη των εσόδων. Τα στοιχεία του ΕΦΚΑ δείχνουν ότι ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων έχει μισθούς μέχρι 384 ευρώ προδικάζουν και το μέλλον των εσόδων καθώς η επέκταση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων είναι στρατηγική του κεφαλαίου με την οποία συμφωνεί τόσο η σημερινή και οι προηγούμενες κυβερνήσεις. 

Ο προϋπολογισμός του ΕΦΚΑ φέτος όπως και οι προηγούμενοι αποτελεί  τμήμα του κρατικού προϋπολογισμού, βρίσκεται στην ίδια λογική όπως προκύπτει από όλα τα στοιχεία του. Κάθε χρόνο όλο και λιγοστεύει η κρατική χρηματοδότηση, συνεχίζεται το τσάκισμα συντάξεων και κοινωνικών δαπανών

Μειωμένη κατά 2,067 δισ. ευρώ (-12,4%) θα είναι η χρηματοδότηση των κύριων συντάξεων (ΕΦΚΑ) από τον κρατικό προϋπολογισμό το 2021 σε σύγκριση με φέτος, και αυτό παρά τά λεγόμενα περί «επιτάχυνσης της απονομής οριστικών συντάξεων που εκκρεμούν χρόνια», όπως υπόσχεται η κυβέρνηση.

Η μείωση αυτή, από τα 16,703 δισ. ευρώ το 2020 στα 14,636 δισ. το 2021,ενώ η  κρατική χρηματοδότηση για συντάξεις το 2019 ήταν 14,840 δισ., αποτυπώνει τη διαρκή τάση για μείωση της κρατικής χρηματοδότησης προς την Κοινωνική Ασφάλιση, που συμβαδίζει με τη διαρκή μείωση συνολικά των συντάξεων εξαιτίας των διαχρονικών ανατροπών.

Ταυτόχρονα μέσα στο 2020 είχαμε  α)τη μείωση φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 28% σε 24% και β) τη μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών από το 10% σε 5%,

Τήν ίδια στιγμή ο ΕΦΚΑ,  αναγκάζεται να «σπάει» ομόλογα και προθεσμιακές καταθέσεις για να πληρώσει τις τρέχουσες συντάξεις,

Οσον αφορά το κονδύλι των επικουρικών συντάξεων, είναι μειωμένο κατά 127 εκατ. ευρώ το 2021 σε σχέση με φέτος, δείχνοντας και εδώ τη διαρκή τους συρρίκνωση.

Την ίδια στιγμή, οι εισφορές που βαραίνουν τους ασφαλισμένους και αποτελούν το κύριο έσοδο του Οργανισμού, θα ανέλθουν το 2021 στο ποσό των 4,363 δισ. ευρώ από 4,144 δισ. ευρώ φέτος. Ετσι, χάριν της αιματηρής επιβάρυνσης των ασφαλισμένων, εργαζομένων και συνταξιούχων, οι οποίοι πληρώνουν αδρά για την κάλυψή τους, ο ΕΟΠΥΥ, ακόμα και εν μέσω πανδημίας, θα εμφανίσει πλεόνασμα 263 εκατ. ευρώ φέτος και 248 εκατ. ευρώ το 2021.

«Κρυφό χρέος» παρά το οριακό πλεόνασμα των 176 εκ. ευρώ καταγράφει ο κοινωνικός προϋπολογισμός για το 2021 στο σκέλος των ασφαλιστικών ταμείων, καθώς δεν συνυπολογίζει στο σύνολο των εκκρεμοτήτων σε εκκρεμείς συντάξεις και από το γεγονός ότι ένα ποσό 285 εκατομμυρίων από την κρατική επιχορήγηση του 2021 έχει μπεί στο ταμειο του ΕΦΚΑ ,με το οποίο θα πληρωθούν το 2021 αναδρομικά των κληρονόμων θανόντων συνταξιούχων .
Το πόρισμα ΠΙΣΑΡΙΔΗ προτείνει «Είναι σημαντικό, κατά την ερχόμενη δεκαετία, να μην εκτροχιαστεί η χώρα από την πορεία αυτή, έτσι ώστε η συνταξιοδοτική και μισθολογική δαπάνη του δημοσίου ως ποσοστό του ΑΕΠ να μειωθεί σταδιακά, συγκλίνοντας προς τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και κλείνοντας μερικώς την ψαλίδα.

Οι συνέπειες από τις μειώσεις συντάξεων που έγιναν από   ΠΑΣΟΚ ,  ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ , είναι καταστροφή για τους συνταξιούχους ενώ επιδεινώνονται οι ρυθμοί απονομής των συντάξεων οι οποίοι θα συνεχίσουν και το 2021.

Για τους συνταξιούχους λέτε ότι δεν υπάρχει μία, για το ΝΑΤΟ, εφοπλιστές κλπ υπάρχουν. Εμείς απαιτούμε όλα τα κλεμμένα και όχι μόνο τα ψίχουλα που μπορεί να πετάξετε σε συνδυασμό με το σχέδιο για παραπέρα ιδιωτικοποίηση της κοινωνικής ασφάλισης με αρχή την επικουρική που ο ΣΥΡΙΖΑ έβαλε σε τροχιά ιδιωτικοποίησης και σεις θέλετε να συνεχίσετε. 

Επικουρική

Στον αέρα είναι η επικουρική. Όπως ο ΕΦΚΑ αποτέλεσε το εργαλείο για την ισοπέδωση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων για όλους- με την εξίσωση φυσικά προς τα κάτω - στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η νέα η  ενοποίηση. Ο στόχος της ΝΔ για παραπέρα ιδιωτικοποίηση της επικουρικής θα στερήσει σημαντικά ποσά από τα έσοδα της επικουρικής αν οι ασφαλιστικές εισφορές μπαίνουν σε ατομικούς λογαριασμούς τζογαρίσματος. Τα έσοδα για την πληρωμή της επικουρικής των ήδη και όσων βγαίνουν στην επικουρική, δε θα επαρκούν. Έτσι θα έρθει σαν ώριμο φρούτο η μείωση της επικουρικής, η ενοποίηση με την κύρια αλλά με ανάλογη μείωση του αθροίσματος κύριας + επικουρικής. Φυσικά και οι νεοασφαλισμένοι για επικουρική  από 2021 θα χουν πολύ χειρότερη προοπτική κατάσταση. Στην επικουρική θα εμφανιστεί έλλειμμα 274 εκ. ευρώ και προτίθενται να το καλύψουν από το κοινό κεφάλαιο και να μην κάνουν μειώσεις, όπως μας λένε γνωρίζοντες.

Η κατάσταση των συντάξεων σήμερα

Είναι δραματική η μείωση των συντάξεων. 

Από τα στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας («ΗΛΙΟΣ») για τον 2020,προκύπτει ότι 

• συντάξεις κάτω των 500 ευρώ λαμβάνουν 606.280 συνταξιούχοι

• συντάξεις κάτω από 700 ευρώ λαμβάνουν 1.104.663 συνταξιούχοι (44,5% επί του συνόλου)

• η μέση κύρια σύνταξη έχει πέσει στα 727,97 ευρώ 

• η μέση επικουρική σύνταξη ανέρχεται στα 194,35 ευρώ, 

• το μέσο μέρισμα ανέρχεται στα 98,84 ευρώ.

το 77,4% των συνταξιούχων (1.920.389) είναι άνω των 65 ετών,

το 5,5% (136.129) είναι κάτω των 55 ετών,

ΕΚΡΕΜΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ 

Ο προϋπολογισμός ως όφειλε δεν μας δίνει ουσιαστικά κανένα ουσιαστικό στοιχείο (πχ πόσες είναι οι εκκρεμείς συντάξεις κλπ) έτσι δεν μπορούν να βγουν ακριβή συμπεράσματα για το τι σημαίνουν αυτοί οι αριθμοί. Δεν ξέρουμε τα ακριβή ποσά  των απλήρωτων συντάξεων. Σε συζητήσεις με αρμόδιους μου λένε ότι οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις είναι 172,000 που αντιστοιχεί περίπου μαζί με τα αναδρομικά τους σε 800 εκ έως 1 δις. Στην επικουρική υπάρχουν 121.000 εκκρεμείς συντάξεις που είναι περίπου  200-250 εκ.

Οι νέοι συνταξιούχοι σαφώς έχουν μικρότερες συντάξεις από τους παλιότερους με τις ίδιες αποδοχές , ίδια χρόνια και ίδιες προυποθέσεις. Διαφοροποιούνται από αυτό ελάχιστοι κυρίως των ΔΕΚΟ και όχι όλοι ,όπου έχουμε παρατηρήσει πολύ μεγάλες αποδοχές (πχ.ΔΕΗ) στη μεγάλη πλειοψηφία των υπαλλήλων από το 2002 έως την ημερομηνία αποχώρησης τους με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται μεγάλος μέσος όρος και σε συνδυασμό με την κατάργηση των πλαφόν  στις συντάξεις τους να έχουν αυξηθεί κατά πολύ οι συντάξεις τους με τον νέο τρόπο υπολογισμού και στην κύρια και την επικουρική σύνταξη.

 

Το πραγματικό έλλειμμα του κλάδου της κύριας σύνταξης σύμφωνα με συζητήσεις με γνωρίζοντες θα είναι της τάξης των 12 δις και θα καλυφθεί από την κρατική επιχορήγηση που θα είναι 14,3 δισ. Αλλά και αυτό το ποσό  δεν είμαστε σίγουροι τι ακριβώς αντιπροσωπεύει γιατί ενδεχομένως να κρύβονται και οι εισφορές του δημοσίου ως εργοδότη μας.  Επίσης μέρος της καλύπτει και την μείωση των εργοδοτικών εισφορών κλπ.

Σημαντική παρατήρηση γενικά.

Το 2021 αναμένεται μεγάλος αριθμός εργαζομένων να υποβάλλουν αιτήσεις για σύνταξη διότι τελειώνουν τα μεταβατικά στάδια του ν.4336/15 και πολλοί εργαζόμενοι φοβούνται μην εγκλωβιστούν από 1/1/2022. Από 1/1/2022 , όπως είναι διατυπωμένος ο νόμος προβλέπονται 2 όρια ηλικίας ή 62 ετών και 40 χρόνια ασφάλισης ή 67 ετών και 20 χρόνια (τυπικά 15 χρόνια αλλά δεν παίρνεις ολόκληρη την εθνική σύνταξη).

Επίσης αναμένεται να δούμε τι θα γίνει με την πρόβλεψη του Ν.3863/2010 (Λοβέρδος , Κουτρουμάνης) διάταξη η οποία δεν έχει καταργηθεί με την αύξηση των ορίων ηλικίας λόγω της αύξησης του προσδόκιμου ζωής. Οι ειδικοί λένε ότι αυτό θα είναι από 6 μήνες έως 1 έτος.

Οι καθυστερήσεις απονομής σύνταξης δεν αφορούν μόνο ασφαλισμένους τέως  ΙΚΑ μέ διαδοχική και τους ασφαλισμένους υπαλλήλους στο τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ, αλλά και τις συντάξεις προσωπικού Ν.Π.Δ.Δ ,αφορά τους πάντες. Καθυστερήσεις έχουμε παντού σε όλα τα πρώην ταμεία

Η  Έκθεση Β’ Τριμήνου 2020 του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή δεν περιέχει στοιχεία εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης και την εκτιμώμενη δαπάνη τους αλλά αναφέρει «Δυστυχώς, παρά τα επανειλημμένα αιτήματά μας προς τις αρμόδιες υπηρεσίες και στην συνέχεια τον Διοικητή του ΕΦΚΑ δεν λάβαμε τα συγκεκριμένα στοιχεία όπως διαμορφώθηκαν στο τέλος Ιουνίου 2020, ούτε και καμία εξήγηση για αυτό». Νέα επιστολή προς τον διοικητή του ΕΦΚΑ έστειλε το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή στίς2-10-2020 καθώς ακόμη δεν είχαν σταλεί τα στοιχεία των εκκρεμών συντάξεων παρά τη δέσμευση του ΕΦΚΑ (με επιστολή 15/9) να στείλει τα σχετικά στοιχεία μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου. 

Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση αποκρύπτει τα στοιχεία . 

Ο αριθμός των  συντάξεων που βγαίνουν  κάθε χρόνο  είναι αυτός που ικανοποιείται από τα χρήματα πού διατίθενται από τον κρατικό προϋπολογισμό και αυτό καθορίζει και το πόσες συντάξεις θα απονεμηθούν.

Η βασική αιτία της μεγάλης καθυστέρησης για πολλά χρόνια είναι ότι οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις κρατάνε από τους αναμένοντες την σύνταξη σημαντικά ποσά,  εκατοντάδες εκατομμύρια αν συνυπολογίσουμε και τά αναδρομικά που δίνονται μαζί.

Βεβαίως η  έκδοση ψηφιακών συντάξεων «κολάει» και από το γεγονός ότι πολλά από τα αναγκαία στοιχεία είναι χειρόγραφα αλλά και αυτό είναι  δικαιολογία για να μην απονέμονται συντάξεις αφού συνειδητή είναι η μη πρόσληψη προσωπικού και οι μηχανογραφικές ελλείψεις  για  να μην ολοκληρώνονται σε ηλεκτρονική μορφή όλα τα χειρόγραφα. 

Ξέρετε  πολύ καλά πώς όλα τα στοιχεία σε χειρόγραφη μορφή μπορούν να ολοκληρωθούν  σε ηλεκτρονική μορφή και απαιτούμε να προχωρήσουν αμέσως.

Η καθυστέρηση δευτερευόντως  οφείλεται στις εγκυκλίους. 

Η δημιουργία του e-ΕΦΚΑ , οι διαρκείς εσωτερικές ενοποιήσεις πού μεταφέρουν αντικείμενα από τον έναν στον άλλο, η τραγική έλλειψη προσωπικού, η μηχανογραφικές ελλείψεις και ότι μπορείτε να φανταστείτε έχουν δημιουργήσει μια κατάσταση άνευ προηγουμένου. 

Πρέπει επίσης να συνυπολογιστούν και περίπου 62.000 συντάξεις που καθυστερούν να αποδοθούν έως και πέντε χρόνια! Πρόκειται για τις λεγόμενες «παράλληλες» συντάξεις που αφορούν όσους κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου είχαν παράλληλη ασφάλιση σε τουλάχιστον δύο ταμεία.

Κοντά σε αυτά τα επίπεδα είναι οι εκκρεμείς επικουρικές και ένας πολύ μεγάλος αριθμός εφάπαξ.

Η έκδοση επικουρικών συντάξεων στην πραγματικότητα έχει σταματήσει ιδιαίτερα στη λεγόμενη διεύθυνση του δημοσίου με την καθετοποιημένη υποτίθεται δομή (ένας υπάλληλος θα χρεώνεται και θα βγάζει κύρια, επικουρική και εφάπαξ) όπου χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί την μάνα.

Ο πρωθυπουργός τελευταία ανάφερε ότι  «Εισπράττουμε πολιτικό κόστος από αυτή την ιστορία» και ότι έχει ζητήσει από το Διοικητή του ΕΦΚΑ ένα επιχειρησιακό σχέδιοε νώ ταυτόχρονα δήλωσε ότι ταυτόχρονα «Θέλω από τη μία να αναγνωρίσω τη μεγάλη πρόοδο η οποία έχει γίνει από τον Γιάννη Βρούτση και τον Χρήστο Χάλαρη ως προς την απονομή των νέων συντάξεων».  Πώς όμως γίνεται να υπάρχει μεγάλη πρόοδος και ταυτόχρονα να εισπράττουν πολιτικό κόστος;

Απαιτούμε 

Στον προϋπολογισμό του 2021 να υπάρξει πρόβλεψη για το ποσό που απαιτείται γά την απονομή των εκκρεμών αιτήσεων του 2020 συμπεριλαμβάνοντας και την εκτίμηση των αιτήσεων πού πρόκειται να κατατεθούν το 2021

Ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης της ασφαλιστικής ιστορίας που είναι απαραίτητη για την ψηφιακή σύνταξη. 

Σημαντική ενίσχυση του προσωπικού. Άμεσες προσλήψεις πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης

Ολοκλήρωση απόδοσης όλου του ποσού πού οφείλεται σε όσους εχουν λάβει προσωρινή σύνταξη .

Άμεσο  προσδιορισμό πραγματικών οφειλών μη μισθωτών ασφαλισμένων οι όποιοι έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση των 120 δόσεων αλλά ακόμη δεν έχουν ενημέρωση για τις εισφορές  που πρέπει να πληρώσου καί δεν μπορεί γιαυτό το λόγο να προχωρήσει η διαδικασία συνταξιοδότησης. Δημιουργία κατάλληλου λογισμικού για μη μισθωτούς για τις εισφορές που οφείλουν, και  παράλληλα έχουν και μισθωτή σχέση ή σχέση που ασφαλίζεται με το σύστημα των μισθωτών, (γιατροί μηχανικοί, δικηγόροι).

Εναρμόνιση περιεχομένου ΑΠΔ με δηλώσεις σε Εργάνη.

Ενημέρωση ασφαλιστικής ιστορίας ασφαλισμένων για την περίοδο της πανδημίας.

Δεν λέτε αλήθεια όταν  μιλάτε για  τις «ψηφιακές συντάξεις» για να κρύψετε τη  σκόπιμη καθυστέρηση έκδοσης των συντάξεων πού εκκρεμούν και των αιτήσεων  συνταξιοδότησης πού θα μεγαλώνουν από αυτοαπασχολούμενους και άλλους μικροεπαγγελματίες πού η κρίση χειροτερεύει την κατάσταση τους και καταθέτουν αιτήσεις συνταξιοδότησης.

Στις 26-7-2019 ο σημερνός υπουργός εργασίας δήλωνε ότι «Από την 1η Ιουνίου 2020 το 34,37% των νέων συντάξεων θα εκδίδεται ψηφιακά, ενώ παράλληλα κι ένα τμήμα των εκκρεμών συντάξεων (πάνω από 450.000 υποθέσεις) θα ενταχθεί στην ψηφιακή απονομή».  Στις 21-9-2020 επίσης δήλωνε «Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου θα μπουν στο σύστημα ΑΤΛΑΣ και όλες οι εκκρεμείς συντάξεις χηρείας και αγροτών,» Μήπως μπορείτε να μας πείτε που βρισκόμαστε; Όχι πού….θα βρεθούμε.

Να μας δώσετε στοιχεία για την έκδοση συντάξεων της περιβόητης εξαγγελίας της σύνταξης της μιας μέρας (που είναι μόνο τ. ΟΓΑ  και μεταβιβάσεις λόγω θανάτου) . Είναι αλήθεια ότι το ποσοστό των συντάξεων μιας ημέρας  είναι 1-2% των αιτήσεων που υποβάλλονται στον ΟΓΑ και για τις μεταβιβάσεις ποιο ακριβώς είναι  το ποσοστό; Είναι αλήθεια ότι στον πρώην ΟΓΑ π.χ παρά τις πολλές τυμπανοκρουσίες για την ψηφιακή σύνταξη επειδή ο χρόνος πριν το 1998 ηταν προαιρετικός και  θεωρείται διαδοχική ασφάλιση , οι  συντάξεις δεν βγαίνουν ψηφιακά;

ΕΟΠΥΥ ΥΓΕΙΑ

Οι μεταβιβάσεις στον ΕΟΠΥΥ από τον τακτικό προϋπολογισμό προβλέπονται από 608 εκατ. ευρώ το 2020 σε 300 εκατ. ευρώ για το 2021, ή αλλιώς μειωμένες κατά 50,6%!

Μάλιστα, τα 170 εκατ. ευρώ αφορούν το πρόγραμμα εθνικού εμβολιασμού, που σημαίνει ότι η πραγματική χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ από το κράτος περιορίζεται μόλις στα 130 εκατ. ευρώ, ακόμα πιο κάτω και από το 2019, που ήταν 171 εκατ. ευρώ! – 

Από τα στοιχεία του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ προκύπτει ότι, από τα προβλεπόμενα συνολικά έσοδά του ύψους 5,5 δις ευρώ, το κράτος θα καλύψει ΜΟΝΟ τα 300 εκατ. ευρώ! ΔΗΛΑΔΗ 5,5% Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

Οι μεταβιβάσεις από τον τακτικό προϋπολογισμό για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) περικόπτονται από τα 249 εκατ. ευρώ φέτος στα 152 εκατ. ευρώ το 2021, μείωση κατά 39% μέσα σε ένα έτος!

Η φαρμακευτική δαπάνη προβλέπεται μειωμένη κατά 130 εκατ. ευρώ (από τα 2,488 δισ. στα 2,358), και οι λοιπές παροχές ασθένειας κατά 96 εκατ. (από τα 2,030 δισ. στα 1,934).

Για  τους πρώην δικαιούχους ΕΚΑΣ προτείνουμε

1. Σε όσους, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 92 του νόμου 4387/2016 (Α 85), στερήθηκαν οριστικά την παροχή του ΕΚΑΣ με ημερομηνία οριστικής κατάργησής του την 31.12.2019, συνεχίζεται ως αντισταθμιστικό μέτρο για το χρονικό διάστημα από 1.1.2021 μέχρι την 31.12.2021, η πλήρης απαλλαγή τους από τη  συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη.

2. Η διάταξη της παραγράφου 1 τίθεται σε ισχύ από 1.1.2020. Η μειωμένη κρατική επιχορήγηση για τα Δημόσια Νοσοκομεία και την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας δεν αντισταθμίζεται από τις εισφορές που πληρώνουν για την υγεία οι εργαζόμενοι, οι αυτοαπασχολούμενοι και συνταξιούχοι. Έτσι θα συνεχίζετε και θα επιδεινώνεται η άθλια κατάσταση στα δημόσια νοσοκομεία, με τεράστιες λίστες αναμονής και σπρώξιμο στην ιδιωτική υγεία και ιδιωτική ασφάλιση μέσω των ΣΔΙΤ, παραχώρηση τμημάτων κλινικών σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες 

Ετοιμάζεται ακόμη πιο αντιδραστική αλλαγή του Κανονισμού παροχών Υγείας του ΕΟΠΠΥ με μεγαλύτερα κέρδη για τους επιχειρηματίες στο χώρο της υγείας

ΚΕΑΟ ΜΕΓΑΛΟΟΦΕΙΛΕΤΕΣ (Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών).

Το συνολικό χρέος στο Κ.Ε.Α.Ο. στις 31/3/2020 ήταν 36.315.172.547 ευρώ. Μέσα στο επόμενο τρίμηνο το χρέος αυξήθηκε κατά 687.261.533 ευρώ και αφορούσε αύξηση 264.030.375 ευρώ σε κύριες οφειλές και αύξηση 423.231.158 ευρώ σε πρόσθετα τέλη, με αποτέλεσμα να υπερβεί το ποσό των 37 δισ. ευρώ

Το μεγαλύτερο μέρος των οφειλών αφορά λίγους μεγαλοοφειλέτες με οφειλές άνω του 1εκ. ευρώ οι οποίοι καταφέρουν να είναι στο απυρόβλητο των αναγκαστικών μέτρων. Πρόκειται για 2.013 οφειλέτες, οι οποίοι οφείλουν συνολικά 8,7 δισ. ευρώ, ή το 23,5% του συνόλου των οφειλών όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του Κέντρου Είσπραξης ασφαλιστικών Οφειλών, χωρίς να γίνεται τίποτα για να σταματήσουν οι παράνομες δραστηριότητες.

ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΣΧΕΔΟΝ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΜΕ ΑΡΧΗ ΤΗ ΝΕΑ ΓΕΝΕΙΑ.

Θεωρούν ότι πρέπει να κάνουν ένα βήμα παραπέρα και αυτό αφορά και την κύρια σύνταξη  και το λένε ξεκάθαρα  " Αναπροσαρμογή των κανόνων υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης με τρόπο που να είναι αναλογιστικά και ουσιαστικά περισσότερο ανταποδοτική ,τουλάχιστον όσον αφορά το λεγόμενο ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης". Αυτό σηματοδοτεί μια νέα παρέμβαση στα ποσοστά αναπλήρωσης, ενώ πάντα στο στόχαστρο βρίσκονται τα ποσά της εθνικής σύνταξης με την κατεύθυνση να φτάσουν στο επίπεδο  του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος αλλά και παραπέρα ενίσχυση του δεύτερου και τρίτου πυλώνα με κίνητρα για ιδιωτική ασφάλιση. 

Και εδώ ο Κατρούγκαλος έστρωσε τον δρόμο χωρίζοντας την κύρια σύνταξη σε ανταποδοτική και εθνική.

Έτσι θα προχωρήσουν στο  σύστημα των τριών πυλώνων, με μείωση εισφορών και «ενισχυμένους βαθμούς ελευθερίας» για ενίσχυση της ιδιωτικής ασφάλισης και στον πρώτο πυλώνα με μείωση τόσο της λεγόμενης ¨εθνικής» όσο και της «ανταποδοτικής».

Είναι συνειδητή η απαξίωση της Κοινωνικής Ασφάλισης, των συντάξεων και των δημόσιων υπηρεσιών Υγείας – Πρόνοιας πού ενισχύει την ανασφάλεια των εργαζομένων και τους στέλνει στα νύχια της ιδιωτικής ασφάλισης και υγείας ,πού  θα χειροτερεύει τους όρους των συμβολαίων και τις σχετικές παροχές, αφού είναι καθαρά κερδοσκοπική επιχείρηση .

Η «ανταποδοτικότητα» στην κοινωνική ασφάλιση σημαίνει  πως το δικαίωμα στην ασφάλιση χάνεται και αντιμετωπίζεται  ως εμπόρευμα ενισχύοντας τη λογική της ατομικής λύσης.

Από την πλευρά μας κάνουμε καθαρό σε όλους ότι δεν αρκούμαστε σε κάποια  ψίχουλα που μπορεί να πετάει εκάστοτε κυβέρνηση. Οι συνταξιούχοι απαιτούμε και διεκδικούμε να αποδοθούν όλες οι περικοπές που μας έγιναν όλα αυτά τα χρόνια  σε όλα μας τα δικαιώματα που είναι πληρωμένες με την δουλειά μας και δεν τις χρωστάμε σε κανέναν δανειστή. Είμαστε σε πλήρη αντίθεση με τα σχέδια για παραπέρα ιδιωτικοποίηση της κοινωνικής ασφάλισης με αρχή την επικουρική που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έβαλε σε τροχιά ιδιωτικοποίησης και η σημερινή κυβέρνηση θέλει να συνεχίσει.

Για την κοινωνική ασφάλιση να πληρώσουν το κράτος και εργοδότες.

Για τους παραπάνω λόγους καταψηφίζω το σύνολο του προϋπολογισμού του ΕΦΚΑ για το έτος 2021.

Ευχαριστώ

Δήμος Κουμπούρης, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνταξιούχων του ΙΚΑ, μέλος του Δ.Σ του ΕΦΚΑ

 

Κατηγορία: